Sokoli
Polscy w konspiracji niepodległościowej 1939 - 1988
Polskie Towarzystwo Gimnastyczne
„Sokół” zostało założone 7 lutego 1867 r. przez polskich patriotów we Lwowie.
Powstało na wzór „Sokoła” czeskiego, założonego przez Mirosława Tyrsza w 1862 r.
„Sokół” prowadził pracę narodową, ćwiczenia gimnastyczne i szermiercze, później
rozwinął wiele dyscyplin sportowych. Sokolstwo polskie prężnie się rozwijało
zgodnie z hasłem „w zdrowym ciele zdrowy duch” oraz „Bóg-Honor-Ojczyzna”.
Powstały dalsze nowe gniazda i związki sokole na ziemiach polskich pod
zaborami. Powstały dobrze zorganizowane związki sokolstwa w Galicji, Niemczech,
USA, Francji oraz w różnych skupiskach Polaków na świecie. „Sokół”
zapoczątkował zorganizowany polski ruch sportowy i harcerski. Sokolstwo
aktywnie i czynnie włączyło się do walki o niepodległość Polski w latach
1914-1920. W 1919 r. powstał Związek Towarzystw Gimnastycznych „Sokół” w
Polsce. W 1922 r. ZTG ”Sokół” w Polsce liczył 659 gniazd sokolich i 61698
członków. W latach okupacji niemieckiej i sowieckiej sokolstwo polskie stanęło
do walki w obronie Ojczyzny. Sokoli jako żołnierze walczyli w kampanii
wrześniowej 1939 r., w szeregach Polskich Sił Zbrojnych na Zachodzie, wśród
żołnierzy polskiego państwa podziemnego, szczególnie w ZWZ-AK. Niezliczona
liczba sokołów zginęła w obronie Ojczyzny, inni zostali zamordowani w kacetach
i łagrach.
W latach 1939 – 1988 sokolstwo
polskie w kraju miało zakaz legalnej działalności. Po drugiej wojnie światowej
w 1945 r. komunistyczny reżym nie pozwolił na legalizację „Sokoła”. Toteż przez
50 lat sokoli w Polsce działali w konspiracji. Na emigracji znaleźli się
niektórzy działacze i przywódcy „Sokoła” sprzed 1939 r. W Wielkiej Brytanii
zorganizowało się sokolstwo na czele z gen. Franciszkiem Arciszewskim,
przedwojennym prezesem ZTG”Sokół” w Polsce. Powstają na emigracji wśród Polaków
związki i gniazda sokole. Legalna i nieprzerwana praca i działalność sokola
rozwija się w Polish Falcons w USA i ZTG”Sokół” we Francji. Istniały bliskie
kontakty pomiędzy sokołami w kraju i na emigracji. Działalność sokołów w niewoli i
konspiracji uprawomocniają dokumenty sokole, m. in. Katechizm Sokoli. Jacy
mądrzy i przewidujący byli sokoli tworzący nasz KATECHIZM SOKOLI. W rozdziale
III. Istota sokola – Pojęcie Sokoła. Oto m. in. niektóre wybrane złote myśli,
które są aktualne dziś i na przyszłość: „Kto to jest sokół ? Sokołem powinien
być każdy, kto należy do organizacji sokolej. (…) Czy takie określenie jest
wystarczające ? Określenie to nie może wystarczać, gdyż są członkowie
organizacji, którzy mimo to nie są sokołami i na odwrót są jednostki,
które nie należąc do organizacji, są
przecież sokołami. Z jakiego powodu dajemy im miano sokołów ? Nazwę tą dajemy
im z tego powodu, że całe ich życie zeszło w pracy dla dobra Polski i mimo
niewoli i groźby prześladowań mieli oni odwagę o wolność Polski upomnieć się. (…).
Sokoli działali podczas trzech niewoli, rosyjskiej do 1918 r., oprócz lat
1905-1907, hitlerowskiej i komunistycznej w latach 1939-1988. Po 1945 r. były znaczące próby zawiązania i
zarejestrowania legalnej działalności sokolstwa w Polsce w latach 1945 – 1949,
1957, 1976, 1981, 1986. Niestety reżym komunistyczny nie wyrażał na rejestrację
sokolstwa zgody. Po wojnie pomimo, że
oficjalnie sokolstwo w Polsce miało zakaz legalnej działalności, żywotni sokoli
pielęgnowali ideę sokolą, która żyła wśród dawnych członków. Tradycja sokolstwa
nie upadła, została wszczepiona w tych młodych, których wychowali ich
instruktorzy z „Sokoła”. Działacze sokoli organizowali jawnie i nie jawnie
spotkania druhów i druhen. Odbywały się w ich prywatnych domach i klubach
wykłady z historii „Sokoła”. Sokoli przechowywali przed władzą sztandary i
archiwalia, kroniki oraz dokumenty gniazd. Główną działalnością
konspiracyjną sokołów polskich było pielęgnowanie więzi i przyjaźni pośród
druhów i druhen, organizacja spotkań grupowych w prywatnych domach podczas
urodzin, imienin, udział w wycieczkach i różnych wspólnych spotkaniach. Podczas
spotkań sokoli dyskutowali i oceniali bieżącą politykę, pisali i przepisywali
ręcznie różne ulotki i przesłania, wiersze i kawały polityczne, opracowywali
historię sokolstwa, sporządzali maszynopisy, które przekazywali do archiwów,
bibliotek, czy muzeów. Sokoli ukrywali sztandary przez 50 lat. W obawie przed
rewizjami i szykanami, wiele sztandarów gniazd zagnięło. Także służby
bezpieczeństwa rekwirowały sztandary i je niszczyły. Ocalały nieliczne, które
po tzw. „odwilży” sokoli przekazywali sztandary do muzeów lub na Jasną Górę.
Jednak trzeba zaznaczyć, że znaleźli się odważni i twardzi sokoli, którzy
sztandary przekazali gniazdom lub do muzeów po 1989 r. W tym miejscu warto
zaznaczyć, że np. pierwszy ukrywany sztandar przedwojennego „Sokoła” podarowała
rodzina Młyńskich z TG ”Sokół” IV w Bydgoszczy dla TG ”Sokół” I w Bydgoszczy.
Ukrywane sztandary przedwojennych gniazd przekazali m.in. sokoli w Zbąszyniu,
Chrośnicy, Bukownicy, Bukówcu Górnym i in. Rodzina Sikorskich w Łodzi
przechowywała grot łódzkiego sztandaru. Sokół Aleksander Głowacki przedwojenny
sekretarz gniazda w Chełmnie Pomorskim ukrywany sztandar miał w wykonanej
drewnianej poduszce „pudełku” do trumny. Nakazał włożenie tego sztandaru do
jego trumny po śmierci. Dobrze się stało, że doczekał wolności i dopiero za
namową Andrzeja Boguckiego przekazał w darze sztandar do Muzeum Ziemi
Chełmińskiej. Sztandar „Sokoła” w Chyloni stał się „Obrazem Matki Boskiej
Swarzewskiej”, z którym od 1975 r. corocznie sokoli z umieszczonym w specjalnej
gablocie uczestniczyli w procesjach Bożego Ciała. Sztandar ten przechowywali
sokoli Knapscy, Augustyn Selonke, ks. Danielewicz, a wspierał z Toronto Edmund
Grudowski. Sztandar ten do dnia dzisiejszego znajduje się przy głównym ołtarzu
w Kościele w Cisowej.
Od 1976 r. sokoli w kraju coraz
bardziej aktywnie zrzeszali się w środowiskach oficjalnych i podziemnych.
Włączyli się w nurt pracy działań opozycji demokratycznej, gdyż od samego
początku zasady demokratyczne były fundamentem działalności polskiego „Sokoła”.
Sokoli działali dwutorowo w różnych klubach i stowarzyszeniach oraz posiadali
siatkę zaufanych członków kadrowej konspiracji w różnych miastach Polski.
Szczególną rolę odgrywały spotkania podczas świąt katolickich, w których sokoli
brali czynny udział w organizacji i oprawie uroczystości. Sokoli włączali się w
różne inicjatywy organizując i kształtując wśród młodzieży postawy patriotyczne
np. podczas spotkań i pogadanek uczyli polskiej kultury i historii narodowe.
Smutną chociaż ważną rolę integracyjną sokołów z miast np. kujawsko –
pomorskich, odgrywały pogrzeby zmarłych druhów i druhen, na których zbierali
się sokoli, wygłaszali mowy, w których podkreślano zasługi dla Ojczyzny
zmarłych sokołów. Niektóre pogrzeby były manifestacjami sokołów m.in.
naczelników Pawła Bączyńskiego w Wąbrzeźnie czy Bolesława Makowskiego w
Toruniu. Sokoli pisali biogramy zmarłych, zbierali zdjęcia sokole. Dużą liczbę
materiałów biograficznych opracował
Konrad Mrozik z Bydgoszczy. Sokoli inspirowali powstanie różnych publikacji o
sokolstwie.
W 1980 r. Roman Kaczmarczyk w momencie zrywu
narodowego Polaków w celu upowszechnienia wizualnego idei sokolstwa w
Bydgoszczy zaprojektował i zlecił wykonanie kilkuset pięknych proporczyków,
które przedstawiały sokoła z hantlami i rok 1980.
W 1981 r. sokoli weszli w struktury solidarnościowo – demokratycznej
opozycji. Rozprowadzano „bibułę”, pisano teksty do „pism drugiego obiegu”.
Sokoli organizowali wykłady na tzw. „kompletach”. Sokolstwo Wielkopolski i
Pomorza wspólnie z Redakcją „Głosu Wielkopolskiego” w Poznaniu w 1981 r.
wznowiło niezwykle aktywną pracę w celu reaktywowania w Poznaniu
ogólnopolskiego TG ”Sokół”. W odpowiedzi na pismo sokołów Urząd Wojewódzki w
Poznaniu – Wydział Spraw Społeczno Administracyjnych, pismem nr Sa.
II-6015/76/81 z dnia 29 lipca 1981 r., obłudnie okłamało sokołów m.in. pisząc,
„że sprawa rejestracji Towarzystwa Gimnastycznego „Sokół” jest obecnie w toku
załatwiania” ! Pismo podpisał wicedyrektor Jan Płociniczak. Niestety sokoli
otrzymali decyzję odmowną. Urząd
Wojewódzki w piśmie z dnia 14.09.1981 r. nr SA.II-6017/27/81, do sokołów
zorganizowanych przy Redakcji „Głosu Wielkopolskiego” w Poznaniu, odmówił
rejestracji TG ”Sokół”. W 1981 r. w Poznaniu sokoli powołali zarząd na czele z
Wacławem Hamerskim. Został opracowany statut. Sokoli w Bydoszczy obchodzili w
1981 r. 95 lecie gniazda. Wydrukowano w prasie na ten temat artykuł autorstwa
Józefa Podgórecznego. Sokoli z Bydgoszczy zaczęli współpracować z Wielkopolskim
Ośrodkiem Prac Społeczno Zawodowych NSZZ ”Solidarność”. Takie wspólne zebranie
odbyło się w Sali Konferencyjnej MKZ w dniu 7.10.1981 r. o godz. 17.00, w
Poznaniu przy ul. Zwierzynieckiej 15. Przygotowano dokumenty i zaczęto
zapisywać członków oraz zaczęto budować struktury sokole przy NSZZ
”Solidarność”. 17.09.1981 r. odbyło się w Bydgoszczy pomorsko – kujawskie
zebranie sokołów, które prowadził dr Wacław Kocon. Przybyło 38 sokołów z
Bydgoszczy, Grudziądza i Koronowa. Na zebraniu sokoli omówili sprawy
rejestracji Towarzystwa. Później do sokołów pomorskich przystąpili druhowie z
Inowrocławia i Kujaw na czele z Henrykiem Ładą. Ośrodek bydgoskich i kujawskich
sokołów zaczął współpracować z sokolstwem gdańskim, które także zorganizowało
się przy NSZZ ”Solidarność”. Głównymi działaczami sokolimi z Gdańska byli :
Piotr Domaradzki – naczelnik gniazda, Ryszard Załucki i Mikołaj Kozłowski –
przedwojenny naczelnik „Sokoła” w Wilnie, członek sokolich pomorskich struktur
konspiracyjnych. Piotr Domaradzki naczelnik konspiracyjnego TG ”Sokół” w Gdańsku
w drukowanej i rozpowszechnianej masowo ulotce w 1981 r. pisał : „W czasach
dzisiejszych, w czasach upadku moralności, wzrostu przestępczości, alkoholizmu
i narkomanii, co, nie bez udziału mechanizmów zewnętrznych, dotknęło
szczególnie mocno młode pokolenie, podjęcie pracy dla młodzieży i z młodzieżą
staje się jednym z pierwszoplanowych działań.(...)W miarę naszych możliwości
będziemy pracować nad podniesieniem wartości fizycznych, moralnych i ideowych
młodzieży szkolnej. Nasza działalność będzie związana z realizacją części
programu uchwalonego przez I Krajowy Zjazd Delegatów NSZZ ”Solidarność”.
Aktywną działalność w 1981 r. podjęło środowisko sokołów w Krakowie. W dniu
10.12.1981 r. opracowany został statut (36 paragrafów), który został powielony
i podpisany przez Członków Tymczasowej Rady Krajowej TG ”Sokół”.
Postanowiono zwołać w Bydgoszczy w dniu
13.12.1981 r. Krajowy Zjazd Delegatów TG ”Sokół”. Statut w 1 paragrafie mówił :
„TG ”Sokół” powołane zostaje jako agenda NSZZ ”Solidarność” zwanego w dalszym
ciągu Związkiem”. W konspiracyjnym sokolstwie w 1981 r. aktywnie i metodycznie
pracował Kazimierz Maciukiewicz. Opracowaną przez jego koncepcję i propozycję
rozwoju w Polsce kultury fizycznej i sportu przekazywano władzom w 1947 r.,
także nową zmodyfikowaną koncepcję w 1981 r. opracował dla NSZZ ”Solidarność”.
Koncepcjami tymi zainteresowało się Ministerstwo Oświaty i Wychowania ale tylko
do grudnia 1981 r., ponieważ było to przekazane przez NSZZ ”Solidarność”. W
1981 r. sokoli zawiązali „Komitet Reaktywujący Towarzystwo Gimnastyczne
„Sokół”. Ten Komitet dokonał synchronizacji działających w Polsce struktur
sokolich. Na 13 grudnia 1981 r. godz. 11.00 zaproszono do lokalu NSZZ
”Solidarność” w Bydgoszczy znanych działaczy i delegatów sokolstwa z całej Polski.
Zebranie miało się odbyć w sali „B” Zarządu Regionu NSZZ ”Solidarność”, ul.
Marchlewskiego 5. Celem zebrania miało być omówienie projektu statutu
ogólnopolskiego „Sokoła” oraz sprawy organizacyjno – rejestracyjne. Niestety w
tym dniu wprowadzony został stan wojenny na terenie całej Polski. Niektórzy
sokoli dotarli na miejsce zebrania, inni po usłyszeniu informacji o
wprowadzeniu stanu wojennego musieli z podróży zawrócić. ZOMO (Zmechanizowane
Odwody Milicji Obywatelskiej), czyli komunistyczna i socjalistyczna milicja do
zwalczania manifestacji i strajków, bardzo dokładnie obstawiło i nie
dopuszczało przybywających ludzi. Już około 200 metrów od budynku był pierwszy
kordon i obstawa ZOMO i ORMO. Chcący się przedostać przez ten kordon sokół
Andrzej Bogucki został kilkakrotnie uderzony długą pałą zomowską. Ci sokoli,
którzy przybyli rano do Zarządu Regionu rozpoczęli zebranie, ale zostali oni
przepędzeni przez zomowców. Budynek Zarządu Regionu NSZZ ”Solidarność” został
splądrowany i okradziony przez ZOMO. Do zawiązania „Sokoła” nie doszło.
Głównymi inicjatorami zawiązania „Sokoła” w 1981 r. był Wacław Kocon i Henryk
Łada.
Już w 1982 r. sokoli
zorganizowali wystawę „Z przeszłości „Sokoła” bydgoskiego”. Sokolstwo zawsze
zaznaczało swoje bliskie więzi z Kościołem katolickim, bydgoscy sokoli w swoje
100 lecie gniazda wysłali list do Prymasa Polski Kardynała Józefa Glempa.
Działacze sokoli byli zaangażowani w działalność np. Klubów Inteligencji
Katolickiej. Zamawiano Msze św. W intencji swoich druhów i towarzystw
sokolich.. Pielgrzymowali na Jasną Górę. Sokoli współpracowali z wieloma
księżmi m.in. z ks. Władysławem Matusem z ostrowąskiego sanktuarium, ks.
Stanisławem Wiśniewskim w Bydgoszczy, ks. Danielewiczem z Gdyni Chyloni.
Aktywność działaczy sokolich w Polsce w konspiracji była niesamowita.
Naciskali, inspirowali, organizowali też jawne różne uroczystości jubileuszowe,
sesje naukowe, konferencje, wystawy, pokazy. W Bukówcu Górnym zaczęli w 1985 r.
organizować Biegi Sokoła, w 1987 r. w Bydgoszczy zorganizowali zlot regionalny
w PTTK poświęcony sokolstwu.
Do Bydgoszczy i innch miast
docierały przez kurierów z Polskiego Sokoła w Ameryce (PFA-USA) materiały
propagandowe, plakietki, znaczki, wydawnictwa. Pismo „Polish Falcon” docierało
do sokołów w kraju. Łącznikami sokolstwa z krajem m.in. byli : Z USA : Tadeusz
Żółkiewicz (Zolkiewicz) „Tedy”, Z Wielkiej Brytanii : Miron Andryszewski, z
Francji : Edmond Szczypek, Marianna Kaj, z Kanady - z Montrealu : Zakrzewski,
Toronto Edmund Grudowski.
Poniżej przykładowy niepełny
wykaz głównych przedstawicieli środowisk sokolich w latach 1976 – 1989
działających w konspiracji. Brodnica na Pomorzu : Alfons Cybulski, Stefan Wawrzyniak, Antoni
Orlewicz, Kazimierz Orlewicz, Michalina Zielska. Brwinów : Jan Członkowski,
Józef Członkowski, Henryk Wiencek. Bydgoszcz : Łucja Baumgart – Rautman, Witold
Bociek,Andrzej Bogucki, Czesław Bogucki, Jan Bogucki, Marian Doliński,
Gąsiorowski Paweł Bogdan, Stanisław Henne, Anna Hoffmann – Pruss, Roman
Kaczmarczyk, Wacław Kocon, Leonard Majewski, Stefan Majtkowski, Alfons
Zieliński, Irena Żółkiewicz – Szarafińska. Chełmno Pomorskie : Aleksander
Głowacki. Chojnice : Gertruda Drewek Groszkowska. Częstochowa : Ryszard Dyner,
Jerzy Ryzner. Gniewkowo : Wacław Ciechalski, Ryszard Skowroński. Gdańsk : Piotr
Domaradzki, Jan Kielas, Mikołaj Kozłowski, Ryszard Załucki. Gdynia Chylonia :
Edmund Grudowski, Rodzina Knapskich, Franciszek Nowak, Augustyn Selonke, Zofia
Sadecka – Klaman, Alicja Zagromska – Liszewska. Grudziądz : Felscy-rodzina,
Małgorzata Felska, Kinga Zalewska. Inowrocław : Józef Grzelak, Stanisław
Janiak, Tadeusz Konieczka, Henryk Łada, Bernard Zabłotny. Kraków : Artur Blum,
Karol Bunsch, Konrad Firlej, Józef Grabowski, Edward Kubalski, Jerzy
Lewicki, Antoni Łopata, Stanisław Marcela, Andrzej Pawłowski, Bolesław
Rozmarynowicz, Janina Skirlińska,Jan Szuro. Łódź : Antoni Lindner, Eugenia
Nadera, Franciszek Nadera, Jolanta Nadera – Wilk, Andrzej Sikorski. Pabianice :
Jadwiga Weisówna (Wajsówna). Poznań : Czesław Bernat, Wacław Hamerski, Bogumiła Maćkowiak. Sopot :
Gustaw Roth – Kowalski, Izabela Roth – Stern. Środa Wlkp. Adam Grabias. Toruń :
Jadwiga Felchnerowska, Klemens Felchnerowski, Bolesław Makowski, Zygmunt
Poliński. Szczecin : Kaimierz Tomaszewski. Warszawa : Barbara Dębicka,
Stanisław Gremlic, Barbara Kłoś – Ćwiklińska, Wisława Noskiewicz –
Karczmarczyk, Małgorzata Stankiewicz, Alicja Okorska, Zbigniew Okorski, Wąbrzeźno : Paweł Bączyński. Zgierz : Tadeusz Cyrek, Zygmunt Cyrek,
Józef Rajski, Władysław Rajski. Zakopane
: Franciszek Marduła.
Sokoli patrioci przez lata byli ludźmi
niepokornymi. Rok 1989 zbliżał się szybko. Komunizm upadł. W 1989 r. zawiązano
i zarejestrowano ponowniw pierwsze gniazda sokole. Powstał Związek Towarzystw
Gimnastycznych „Sokół” w Polsce, który rozpoczął działalność w III
Rzeczpospolitej, ale to już inna dalsza bogata historia tej zasłużonej dla
Polski organizacji.
Źródła i Bibliografia :
- Archiwum Państwowe w
Bydgoszczy, zesp. 18 m.b. Akt CINSP - ZTG”Sokół” w Polsce 1867 – 2007.
- 125 lat Sokolstwa Polskiego
1867-1992, Warszawa-Inowrocław 1992.
- Bogucki A., Towarzystwo
Gimnastyczne „Sokół” na Pomorzu 1893-1939, Bydgoszcz-Fordon 1997, ss. 432. Tam
też obszerna bibliografia dotycząca całego Sokolstwa Polskiego, wykaz źródeł,
druk dokumentów i wykazy władz.
- Bogucki A., Sokoli na Pomorzu
Nadwiślańskim w latach 1939-1988, Bydgoszcz 1996. Tam też lista pomordowanych
sokołów.
- Bogucki A., (pod red.), Związek
Towarzystw Gimnastycznych „Sokół” w Polsce 2002-2004, Bydgoszcz 2004, ss. 139,
foto ss. XVII.
- Bogucki Andrzej, Zomowcy
przeciwko Sokołom, [w:] Zdarzyło się 25 lat temu. Wspomnienia bydgoszczan ze
stanu wojennego. Dodatek do bydgoskiej Gazety Wyborczej, 13 grudnia 2006r., s.
5-6.
- Bogucki Andrzej (oprac.), 140.
Lecie Sokolstwa Polskiego (dokumenty – broszura powielana ss. 32), Bydgoszcz
2007.
- Z dziejów Towarzystw
Gimnastycznych „Sokół”, praca zbiorowa pod red. Z. Pawluczuka, Gdańsk 1996.
- Zarys dziejów Sokolstwa
Polskiego w latach 1867-1997, Praca pod red. Eligiusza Małolepszego i Zdzisława
Pawluczuka, Częstochowa 2001.
- SOKÓŁ POMORSKI – kwartalnik
Dzielnicy Pomorskiej ZTG „Sokół” w Polsce, zał. w 1932 r. wznowiony ukazywał
się regularnie w latach 1993-2003. Publikował artykuły także dotyczące
sokolstwa w kraju i świecie. Od 1999 r. oficjalny organ ZTG „Sokół” w Polsce.
- SOKÓŁ – kwartalnik ZTG „Sokół”
w Polsce. Ukazywał się regularnie w latach 1990-1995.
- POLISH FALCON – miesięcznik
Polish Falcons of America, USA Pittsburg.
Oprac. Andrzej Bogucki,
Bydgoszcz, dnia 16.08.2009 r.
Lata
działalności Sokolstwa 1939 – 1988 to szczególny okres dziejów. Niestety,
zapomniany i pomijany.
Dzieje Sokolstwa Polskiego z lat
1939-1988 są pomijane przez różnych publicystów. Szczególnie należy pamiętać,
że w latach 1939-1988, kiedy to przez 50 lat sokoli tworzyli konspirację Gniazd
Sokolich. To okres walki sokołów w różnych polskich formacjach wojskowych
przeciw Niemcom i Sowietom o niepodległość Polski. Ten okres to też czas, kiedy
to sokoli polscy byli mordowani i męczeni w różnych kacetach i łagrach. To
okres, kiedy to rodzimi zdrajcy Polski zdelegalizowali Towarzystwa Gimnastyczne
„Sokół” w latach 1945-1948. Niektóre Towarzystwa legalne przetrwały do 1956 r.
W tym czasie sokołów komunistyczna służba bezpieczeństwa prześladowała i
więziła wielu sokołów. To okres, kiedy to Sokolstwo Polskie w Polsce i na
polskich Kresach zostało okradzione z swojej własności, szczególnie setek
budynków Sokolni, które członkowie budowali za swoje pieniądze, biorąc kredyty.
Jeszcze 28 lat po 1989 r. sokoli nie odzyskali swojego majątku. Udało się to
nielicznym gniazdom. Okres 1945-1988 to okres walki z rodzimą komunistyczną
reakcją, która zdelegalizowała legalne demokratyczne gniazda sokole. To okres,
w którym powstały i działały nielegalne konspiracyjne grupy Gniazd Sokolich. To
właśnie członkowie tych grup konspiracyjnych walczyły na swój sposób z
ideologią i reżymem komunistycznym. Do dnia dzisiejszego niektórzy historycy i
publicyści pisząc o „Sokole” kończą swoje teksty na 1939 r. To karygodny błąd,
brak szacunku dla poległych i zmarłych sokołów. To właśnie ci działacze
Sokolstwa Polskiego zrzeszeni w konspiracyjnych Gniazdach Sokolich przez 50 lat
zachowali ideę sokolą. To właśnie to pokolenie sokołów w 1989 r. wysoko
wzniosło sztandary Sokolstwa Polskiego, zalegalizowało już w wolnej Polsce
Towarzystwa Gimnastyczne „Sokół” i przekazało sztandary i ideę następnemu
pokoleniu, które to znowu obecnie w 2017 r. przekazuje ideę sokolą obecnej
polskiej młodzieży zorganizowanej w Towarzystwa Gimnastyczne „Sokół”.
Andrzej Bogucki, Łódź 10.02.2017
r. – 150 lecie Sokolstwa Polskiego.
Sokolica
Leokadia Zarzycka na tzw. Ukraińskiej
Liście Katyńskiej
Dzieje Sokolstwa Polskiego w
latach 1939-1988 są omijane przez różnych publicystów i niektórych historyków.
To okres kiedy Towarzystwa Gimnastyczne „Sokół” na ziemiach polskich pod
okupacją były delegalizowane po 1939 r. przez okupantów nazistowskich i
komunistycznych. Ponadto po drugiej wojnie władze komunistyczne w Polsce
szykanowały sokolstwo i nie pozwoliły na legalną działalność. Towarzystw
sokolich prawnie zarejestrowanych do 1988 r. nie było, ale przez te 50 lat
sokoli cierpieli, zostali mordowani, byli prześladowani i szykanowani. Jednak
przetrwali w konspiracyjnych grupach opozycji demokratycznej i w 1989 r.
podnieśli wysoko swój sztandar i zalegalizowali swoją działalność. W tym roku
obchodzimy 150 – lecie Sokolstwa Polskiego. Zachęcam od lat, aby spisywać i
opracowywać straty Sokolstwa Polskiego. Ostatnio w naukowym Biuletynie Fundacji
Generał Elżbiety Zawackiej, Regina Piątek, Dominika Siemińska odszukały na tzw.
Ukraińskiej Liście Katyńskiej nazwiska 54 kobiet, w tym jako działaczkę
społeczną sokolicę Leokadię Zarzycką.
Jak piszą autorki: „Na ukraińskiej liście katyńskiej znajdują się nazwiska 54
kobiet. Były to osoby aktywne w życiu społecznym i politycznym: nauczycielki,
ziemianki, a także funkcjonariuszki służb mundurowych (strażniczki więzienne, policjantki)
oraz tajne współpracownice polskich służb śledczych, wywiadu wojskowego i
konspiratorki ZWZ. Niektóre były działaczkami niepodległościowymi jeszcze przed
powstaniem II RP. Wśród ofiar zbrodni katyńskiej nie jest łatwo wyłowić kobiece
nazwiska, stanowią bowiem nikły ich procent”. Poniżej biogram jaki udało się
opracować przez panie Reginę Piątek, Dominikę Siemińska.
Andrzej Bogucki, Bydgoszcz dnia,
30.04.2017 r.
"[...] W Przemyślanach
działała Leokadia Zarzycka córka Zygmunta ur. 1917 r. w Krasnem, działaczka Związku
Pracy Obywatelskiej Kobiet i Towarzystwa „Sokół”. Była żoną Stanisława
Zarzyckiego, podporucznika rezerwy, instruktora powiatowego pożarnictwa.
Została aresztowana nocą 10/11 XII 1939 r. przez NKWD „jako agentka polskiego
Sztabu Generalnego”. Śledztwo wszczęto 16 I 1940 r. Męża zatrzymano 9 IV 1940
r., po czym więziono w Chersoniu, Starobielsku, a następnie w Peczorłagrze. Wyszedł
z ZSRR z Armią gen. Andersa. [...]". Źródło - Zob. bliżej, Regina Piątek,
Dominika Siemińska, Polki – Ofiary Represji Komunistycznych na tzw. Ukraińskiej
Liście Katyńskiej w świetle źródeł archiwalnych i archeologicznych. Polish
women — victims of communist repression on the Ukrainian Katyn list in the
light of archival and archeological sources, [w:] Biuletyn Fundacji Generał
Elżbiety Zawackiej, R. XXVII: 2015 (65), s. 12, 3-27. Także Portal Fundacji
Generał Elżbiety Zawackiej Archiwum i Muzeum Pomorskie Armii Krajowej oraz
Wojskowej Służby Polek.
Dostęp 30.04.2017: [http://zawacka.pl/uploads/dokumenty/Biuletyn_2015_Do_Net.pdf].
PS. Warto dodać, że w różnych wydawnictwach tej szanowanej i rzetelnej
instytucji naukowej znajdują się informacje i biogramy sokołów i sokolic. AB.